Author Topic: We are loosing access to the Gatineau river.  (Read 4751 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

windowshade

  • Guest
Re: We are loosing access to the Gatineau river.
« Reply #34 on: January 29, 2011, 09:43:36 PM »
Super Daniel et merci beaucoup. Louis, qu'est-ce qu'a dit Julie Crepeau?

Paul

Offline coolfarmer816

  • CDB Executive
  • Class V
  • *****
  • Posts: 767
  • Rescues/Swims: +1/-3
Re: We are loosing access to the Gatineau river.
« Reply #33 on: January 29, 2011, 08:49:49 AM »
I send a email to Isabelle (Bonnet Rouge) to offer support (from Radisson canoe club.. because i am on the 'board' Conseil d,administration) if the want to!!
 and if the timing is good for them. I also ask what is the area the ask to regularize their file and i am waiting

let you know!

Daniel the ... agronome and a ex farmer.. :)

Offline waverider

  • CdBMember2015
  • Class IV
  • ****
  • Posts: 217
  • Rescues/Swims: +0/-0
Re: We are loosing access to the Gatineau river.
« Reply #32 on: January 27, 2011, 10:53:29 PM »
I did not know that Bonnet Rouge wanted to expand that big, I think Isabelle might have pocked herself in the eye!! But, I still say those bureaucrats should let her operate her take out and camping same for camping 193. They give permits to build damns on our rivers, gas and oil drilling permits, mine permits........ and they screws up wildlife and put our health in danger in the process and they want to shut down a small tourist attraction place, go figure what's wrong here????? I think if we do this together we will accomplish something. Every member in the club as some knowledge for doing something or knows somebody that can help  on trying to keep the access to the Gatineau River open. We have to get as much clubs implicated has we can. We can win our access back. We have to do something otherwise nobody will. Thank's to all who responded on this subject and lets work on this together.

P.S. The french letter I sended to the CPTAQ, I was nice and holding back!!!  ;D

Richard

windowshade

  • Guest
Re: We are loosing access to the Gatineau river.
« Reply #31 on: January 27, 2011, 08:24:59 PM »
Hi Larry,

If the Bonnet Rouge is closed, I'm just saying..., where did you guys put in and take out before and do you think we could still do that now?

Paul
PS I am very confused as to why the Qu?bec paddling clubs are not involved in this... It's in their back yard afterall

Offline Larry W

  • CDB Executive
  • Class V
  • *****
  • Posts: 1015
  • Rescues/Swims: +2/-2
Re: We are loosing access to the Gatineau river.
« Reply #30 on: January 27, 2011, 06:13:21 PM »
hi

What was Bonnet Rouge like before it was Bonnet Rouge? .... an empty plot of land with nothing. We would paddle by that section and sometimes ask the owner if we could access the land, but the answer was always no. That was around 1995.

Eventually they did provide access. The access road sucked. To the right as you drove down there was a hay field and most of the section where we camp now was also a hay field. Every so often, when it was necessary the fields would be cut ... and baled. There was small mobile home used as a base for the owners.

I had no idea Isabelle want to expand to such a grand scale. It's either go big or go home. I doubt she would remain in business if she were only allowed a road and parking.

There's is no money to be made in agriculture these days, unless she started a grow-up operation. Wouldn't that be agriculture at its best.

193 Godin used to be set up in the same manner. A strip of land for cars to park while the rest of the land was used for growing hay. I guess it wasn't worth the effort and cost to grow such a small hay field.

Larry
« Last Edit: January 27, 2011, 06:20:17 PM by Larry W »

Offline coolfarmer816

  • CDB Executive
  • Class V
  • *****
  • Posts: 767
  • Rescues/Swims: +1/-3
Re: We are loosing access to the Gatineau river.
« Reply #29 on: January 27, 2011, 01:25:29 PM »
Louis

Plus facile pour moi d'?crire en francais..

Dans la r?ponse, la CPTAQ indique que deux options sont possibles soit constester au tribunal administratif du qc(un peu comme la commission municipale en Ontario) ou faire une nouvelle demande.

Nouvelle demande:

Je sais pas o? on commencer les ?changes. Qui a demander notre intervention?

Je viens de discuter avec mme Isabelle de Bonnet Rouge pour savoir si une nouvelle demande est faite. Elle m'indique que Mme Johanne Lachapelle en pr?pare une pour elle et elle pense pas que la demande est arriv?e ? la CPTAQ....

Je sais pas si on aide vraiment en ?crivant ? la CPTAQ ? cette ?tape.

Normalement un club devrait faire une lettre d'appuie adress?e au promoteur d'un projet...
Normalement un promoteur demande d'avoir une lettre d'appui.

Je suis Vice-pr?sident d'un club de canot et personne me demande de lettre d'appui.

p.s. c'est bien personnel ? moi mais on peu aider mais le promoteur est en premi?re ligne

Daniel

Offline LouisD

  • CdBMember2012
  • Class V
  • *****
  • Posts: 501
  • Rescues/Swims: +4/-4
Re: We are loosing access to the Gatineau river.
« Reply #28 on: January 27, 2011, 11:34:05 AM »
Je suis aller lire la d?cision 353645 et l'ordonnance 357241 que j'annexe si ca marche!
Selon ce que je note et dite moi si vous avez de l'info diff?rente..
Bonnet Rouge a demand? une permission de 42 hectare pour faire une hotel restaurant etc... dans la zone agricole prot?g?e qui a ?t? revis?e ? la baisse ? 7 ha. La CPTAQ a ACCEPT?e 1,32 ha pour des motifs qui sont expliqu? dans le jugement
L'entreprise a pas respect?e la d?cision et recoit une ordonnance 357241

La CPTAQ nous dis que l'ordonnance est pas contest?e..........ce qui veut dire que Bonet Rouge reconnait sa faute!
Je comprends pas notre implication ? cette ?tape!
Daniel

Here is what I got from reading the decision 353645 and order 357241. Thanks for including them, BTW.
The local municipalities are hoping to define a 13km corridor to push for the use of the Gatineau river for eco-touristic acitivities like hiking, biking and river activities. Bonnet Rouge wanted to expand big time. CPTAQ said:"Don't push it." Bonnet Rouge dropped the demand back to what she is using now at 7 ha. CPTAQ said:"You are still pushing too much." and agreed to 1.32 ha for only the road to get to the shore and a parking lot next to the river. The river access is not their jurisdiction.

This means Bonnet Rouge would have to scale back, get rid of most of the infrastructure in place. And we would loose the camping site.
That would make it difficult to run a white water operation/rafting company from there. And we would likely have to find another place to sleep during our weekend long outing.

CPTAQ is not looking to eliminate the activities going on, but does not seem to get what this place provides and the usefulness of those services at that location.
I got the feeling CPTAQ was hinting to move those infrastructures to the lightly loaded municipality area downstream outside of the agricultural area.

BTW, I'll talk to Julie Crepeau. She is the FCKQ general director. See what she knows and what is their position.

LD

Offline robert monti

  • CdBMember2016
  • Class IV
  • ****
  • Posts: 144
  • Rescues/Swims: +0/-4
Re: We are loosing access to the Gatineau river.
« Reply #27 on: January 27, 2011, 10:34:00 AM »
I would suggest Christian or others of our French speaking confreres in the Club to follow up with Federation Canot e Kayak Quebec (FCKQ)who originally started the Festival to promote access to the river and preserve its recreatioanal value to make them aware and hopefully have them involved.  Having a Quebec based organization with province-wide membership in Quebec, past experience successfully organizing the river festival over many years, local contacts and credibility, advocating and lobbying will bring more weight to the cause than individual letters and be more persuasive with Quebec decision makers than having what would be seen primarily as Ontario Club (knowing full well that we have members based in Quebec as well) trying to influence change. Perception matters.  If you can't get FCKQ interested (who ought to be) then you have a pretty good how well you will fare with bureaucrats.   

Offline coolfarmer816

  • CDB Executive
  • Class V
  • *****
  • Posts: 767
  • Rescues/Swims: +1/-3
Re: We are loosing access to the Gatineau river.
« Reply #26 on: January 27, 2011, 07:35:49 AM »
voici l'ordonnance!

Daniel

Offline coolfarmer816

  • CDB Executive
  • Class V
  • *****
  • Posts: 767
  • Rescues/Swims: +1/-3
Re: We are loosing access to the Gatineau river.
« Reply #25 on: January 27, 2011, 07:35:00 AM »
Bonjour Paul,

J'aime mieux ton projet de lettre mais il me manque quelquechose d'important que je retrouve pas dans les ?changes et c'est..... d'ou viens le probl?me...

Je suis aller lire la d?cision 353645 et l'ordonnance 357241 que j'annexe si ca marche!

Selon ce que je note et dite moi si vous avez de l'info diff?rente..

Bonnet Rouge a demand? une permission de 42 hectare pour faire une hotel restaurant etc... dans la zone agricole prot?g?e qui a ?t? revis?e ? la baisse ? 7 ha
La CPTAQ a ACCEPT?e 1,32 ha pour des motifs qui sont expliqu? dans le jugement
L'entreprise a pas respect?e la d?cision et recoit une ordonnance 357241

La CPTAQ nous dis que l'ordonnance est pas contest?e..........ce qui veut dire que Bonet Rouge reconnait sa faute!

Je comprends pas notre implication ? cette ?tape!

Daniel


windowshade

  • Guest
Re: We are loosing access to the Gatineau river.
« Reply #24 on: January 26, 2011, 09:36:40 PM »
Here is my letter in French, which I adapted from Cl?o's letter (Thanks Cl?o!).


Bonjour
 
Je vous ?cris concernant la fermeture du camping 193 sur la rue Godin a D?l?age. Ce site donne acc?s au amateurs d'eau vive ? la merveilleuse rivi?re Gatineau. Je  comprend que  ce site a ?t? forc? ? fermer ses portes, puisque le terrain est zon? agricole. Quelle perte ?norme!!!! pour la communat? du canoe et du kayak d'eau vive! Les gens viennent de partout au monde!!! pour profiter de l'eau vive de la rivi?re Gatineau!!!
 

En 2009 les ?quipes national de freestyle du Canada, des ?tats-Unis et de la France ont profit? de la section de la rivi?re Gatineau nomm?e le rapide de la Haute-Tension pour s?entra?ner.

 

Vous avez ici une resource qui attire plus d'un milliers de personne par saison d??t? dans la municipalit? de D?l?age, dont Maniwaki. Dans le climat ?conomique actuelle il est riddicule de ne pas capitaliser sur la nouvelle source de revenue que pr?sente l'?cotourisme. Pour la somme modique de 3$ la propri?taire du camping nous offrais un endroit s?curitaire et acceuillant pour stationner nos voitures, un sourire accueillant et nous disait toujours avant chaque d?scente: "Amusez-vous bien sur notre belle Gatineau et surtout soyez prudent!". Elle ne faisait pas une fortune de sa petite enterprise, mais elle offrait un service tr?s, tr?s appr?ci? de tout la communaut? d'eau vive avec un amour clair de la rivi?re Gatineau. N'ayant pas les ressources ou l'?nergie de combattre l'ordre de fermeture cette dame a donc ferm? ses portes. Quel  ?norme, ?norme dommage!
 
Je crois comprendre que le site du Bonnet-Rouge au 215 ch. Rivi?re Gatineau a Ste-Th?r?se de la Gatineau fait maintenant face au m?me probl?me. J'ai crue comprendre qu'ils ont entrepris des d?marches pour contester la d?cision prise a leur ?gard. J'aimerais que vous preniez note de mon appuis total ? l'?gard de ces d?marches.
 
Je crois qu'il est dans l?int?r?t de tous de trouver une solution afin que le public puisse avoir de nouveau  l'acc?s ? ces deux sites.

 

Que ce soit un changement de zonage ou une exceptions aux r?glements qui g?rent les terres agricoles. La rivi?re Gatineau est une ressource beaucoup trop pr?cieuse pour qu'on y perdent l'acc?s.

 

En passant. nous les Coureurs de Bois, sommes un club de pagaieyage et de plein air qui utilisait le site du Bonnet Rouge plusieurs fois par ann?e, au moin 4 fois l?ann?e derni?re, et qui comprend plus de 100 membres qui d?pensaient beaucoup d?argent? ? Maniwaki et ne d?penseront plus un seul sous,  maintenant que la rivi?re Gatineau est barr?e par vous!!! Et de plus, nous ne sommes qu'un parmis plusieurs autres clubs qui utlisent, oupsss, utilisaient... les ressouces de la rivi?re Gatineau et renflouaient l'?conomie locale, plus maintenant, domage pour tous les int?ress?s... puisque ceci ne sempble pas vous pr?ocupper.

 

S?il-vous-plait redonnez l?acc?ss aux canoeistes et aux kayakistes!

 

 

Paul Potvin

Membre du conseil executif du Club de pagaieyage Coureurs de Bois, ? Ottawa, Ontario.

Offline LouisD

  • CdBMember2012
  • Class V
  • *****
  • Posts: 501
  • Rescues/Swims: +4/-4
Re: We are loosing access to the Gatineau river.
« Reply #23 on: January 26, 2011, 04:32:50 PM »
A response to one of the letters Richard had sent.
attachment
Larry

In case you got confused, it is the same attachment as the one hiding as an attachment in my post #14 in this thread.
LD

Offline Larry W

  • CDB Executive
  • Class V
  • *****
  • Posts: 1015
  • Rescues/Swims: +2/-2
Re: We are loosing access to the Gatineau river.
« Reply #22 on: January 26, 2011, 04:25:47 PM »
A response to one of the letters Richard had sent.

attachment

Larry

Offline Sandra K

  • CdBMember2022
  • Class IV
  • ****
  • Posts: 275
  • Rescues/Swims: +1/-3
Re: We are loosing access to the Gatineau river.
« Reply #21 on: January 26, 2011, 10:03:49 AM »
Hey All,

Is there any way we can collectively sign a letter on behalf of CDB? For example, state that our XX number of members believe in the issues Cleo mentioned?

I am bit challenged by written French, but I want to help save the Gat and Bonnet Rouge.

Sandra

windowshade

  • Guest
Re: We are loosing access to the Gatineau river.
« Reply #20 on: January 25, 2011, 10:33:47 PM »
Merci Cl?o,

Just sent my messages to both sites!

Paul ;D